fbpx

Kuchnia wzmacniająca odporność – trend na 2021?

Kuchnia wzmacniająca odporność może stać się nowym kierunkiem w branży gastronomicznej.
Udostępnij ten artykuł:
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Rok 2020 stał się niewątpliwie przełomowy, pełen trudności i zmian na całym świecie. Epidemia wpłynęła na nasze codzienne zachowania i wybory, m.in. wybory żywieniowe. Częściej i chętniej weryfikujemy zawartość naszego talerza, szukając takich produktów, które pomogą zbudować silniejszą odporność organizmu. Czy kuchnia wzmacniająca odporność ma szansę stać się wiodącym trendem w gastronomii w nadchodzącym roku?

Dlaczego dieta ma kluczowy wpływ na odporność?

Późna jesień i sezon zimowy to czas przeziębień, zachorowalności na grypę, wszechobecny kaszel i katar. Zagrożenie koronawirusem sprawiło jednak, że granica pomiędzy „sezonem grypowym” a resztą roku, mocno się zatarła. Dbanie o zdrowie i odporność to już codzienność. Sposobów na wzmocnienie odporności naszego organizmu jest wiele: suplementy, witaminy, ograniczenie stresu, odpowiednie nawadnianie, sen, aktywność fizyczna oraz niezwykle ważne – wsparcie od wewnątrz, czyli dieta, bogata w składniki wspomagające działanie układu immunologicznego.

Układ odpornościowy człowieka to bariera ochronna, zbudowana z szeregu komórek, których większość znajduje się nie gdzie indziej, a właśnie w układzie pokarmowym. To w naszych jelitach codziennie toczy się walka z drobnoustrojami. To co jemy naprawdę ma znaczenie!

kuchnia wzmacniajaca odpornosc 4

Jakie produkty wzmacniają naszą odporność?

Wsparcie naszego organizmu od wewnątrz to nic innego, jak odpowiednia, naszpikowana zdrowymi produktami dieta. Jest wiele produktów bogatych w minerały, witaminy i antyoksydanty (inaczej przeciwutleniacze), mające dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Warto wzbogacić menu o te produkty:

Warzywa i owoce pełne witamin

Dieta roślinna to samo zdrowie. Niezbędna do zwieszenia odporności witamina C występuje w sporem dawce w czerwonej papryce i natce pietruszki. Wśród owoców prym wiedzie czarna porzeczka, ale również truskawki i maliny – warto o tym pamiętać w sezonie. Więcej o sezonowości produktów piszemy >tutaj<. Pamiętać warto o bogatych w witaminy A, E i D – odpowiedzialne za poprawne działanie dróg oddechowych – oraz beta karoten, warzywa takie jak marchew, bataty i jarmuż. Ważna ważną rolę pełnią warzywa cebulowe – cebula, czosnek, por i szczypior. Zawierają związki siarkowe i witaminy C, E, A, witaminy z grupy B i składniki mineralne. Świeży czosnek wydziela allicyny – naturalną substancję antybiotyczną.

Kiszonki

Kiszone warzywa (i owoce!) to samo dobro, i nie chodzi tu tylko o najbardziej popularne kiszone ogórki czy kapustę. Kisić można właściwie wszystko. To pole do eksperymentów warto zostawić szefom kuchni. Rozchwytywane w ostatnich czasach stały się zakwasy, które można kupić w sklepach z produktami naturalnymi (np. tu) lub zrobić samemu w domu. Do naturalnych probiotyków należą też kimchi, jogurty i kefiry lub chleb na zakwasie. Sekret kiszonek to witamina C oraz kwas mlekowy, który stwarza warunki do rozwoju korzystnych bakterii.

kuchnia wzmacniajaca odpornosc 7

Imbir

Ma działanie przeciwzapalne, zmniejsza ból mięśni i głowy podczas infekcji, poza tym ma działanie immunomodulujące, czyli wspierające odporność organizmu od wewnątrz. Świetnie sprawdzi się, gdy zostanie dodany do świeżo wyciskanego soku lub dań azjatyckich.

Nasiona, pestki i orzechy

Źródło cynku, który wspomaga funkcje odpornościowe organizmu. Dzięki niemu ryzyko infekcji jest mniejsze. Warto sięgać po ziarna słonecznika i otręby pszenne. Sezam, strączki i kakao to natomiast źródło żelaza, zapobiegającego anemii.

Kwasy tłuszczowe

Dla poprawnego funkcjonowania organizmu, niezbędna jest codzienna dawka zdrowych tłuszczy. Nienasycone kwasy tłuszczowe pozytywnie wpływają na układ odpornościowy, w domowej i profesjonalnej kuchni poleca się sięgać po oliwę z oliwek i wybrane oleje roślinne. Poza tradycyjną oliwą, warto korzystać w kuchni z olejów posiadających wyjątkowe właściwości lecznicze, takich jak np. olej lniany.

 Wprowadź zdrowe produkty do swojego menu

Rok 2021 będzie skupiać się na zapobieganiu chorobom i zdrowiu układu odpornościowego. Królować będą produkty bogate w składniki odżywcze, witaminy i naturalne probiotyki. Klienci zwracają ogromną uwagę na skład dań i są dużo bardziej świadomi niż to jeszcze było kilkanaście lat temu. Na rynku jest duży popyt na zdrową żywność, który nie będzie malał. Warto wziąć to pod uwagę tworząc nowe menu w restauracji. Można postawić choćby kilka zdrowych, bogatych w powyższe dań, na pewno zostanie to docenione przez Twoich gości.

kuchnia wzmacniajaca odpornosc 5

 

Powrót do wszystkich artykułów:

Poznaj ofertę 360°

Marketing dla przedsiębiorców,
którzy cenią sobie dobrą współpracę:

Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Możesz wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach swojej przeglądarki. Aby dowiedzieć się więcej otwórz: >Polityka prywatności<